Summerhill

Summerhill

Summerhill

Sigurno ste već čuli za Samerhil!

U Summerhill školi, deca imaju drugačija prava i odgovornosti nego u tradicionalnim školama.

Deca koja pohađaju Summerhill nisu obavezna da dolaze na nastavu, ako to ne žele. Deca sama odlučuju da li će raditi aktivnosti po radionicama, igrati se, čitati, boraviti u prirodi ili lenčariti. Vaspitači im ne nameću svoje stavove niti ih primoravaju da učestvuju u bilo kojoj aktivnosti ako to ne žele.

Samerhil (engl. Summerhill) je nekonvencionalna škola koju je 1921. u Helerau blizu Drezdena osnovao pedagog Aleksandar Saterlend Nil (Alexander Sutherland Neill).  Danas se škola nalazi u Lejstonu u Engleskoj.

Osnovne ideje

su sledeće: deca učestvuju u glasanju kada se donose neke odluke, deca ne moraju da rade stvari koje ne žele i imaju slobodu izbora aktivnosti po kutkovima i radionicama, u skladu sa svojim afinitetima i interesovanjima.

U pitanju je princip slobodnog vaspitanja, odnosno samoregulativnog vaspitanja. Ipak, iako se radi o školi koja deci daje dosta slobode, postoji niz jasnih pravila koja se utvrđuju na početku godine, gde ih kreiraju zajedno nastavnici i deca.

Dan pažnje

Kada se neko dete ponaša tako da uznemirava druge, često se takvo ponašanje ne smatra negativnim nego se za to dete proglašava Dan pažnje. Tog dana su svi pozvani da se brinu o tom detetu i da mu pomognu. Svi zajedno demokratski učestvuju u eventualno nastalim problemima.

Na primer, ako dete koristi tuđe igračke, razmatra se predlog da mu se te igračke i poklone. Ipak, ako se desi slučaj da dete ne može da se adekvatno socijalizuje, da znatno remeti druge, želi da ih povredi ili uništava predmete, zovu se roditelji koji se stavljaju zajedno sa detetom pred odluku, ili da se dete na adekvatan način priključi grupi i ne remeti rad drugih ili da napusti školu.

Nil je u Samerhil često primao problematičnu decu u čijem je vaspitanju koristio nekonvencionalne metode kao što su nagrađivanje deteta kad bi ovo nešto ukralo, dopuštanje uništavanja školske imovine, dopuštanje da dete godinama uopšte ne prisustvuje ni jednom času i druge, zbog čega su ga neki stručnjaci kritikovali, mada su kod prevaspitavanja takve dece ti metodi često bili efikasni.

Škola Samerhil za sebe kaže: ‚‚Osnovana 1921… i dalje je ispred svog vremena“.

O Samerhilu bi se moglo reći mnogo. Malo je reći da ja lično obožavam njihov pristup, a ima mnogo argumenata za to. Ko nije pročitao knjigu Slobodna deca Samerhila ne može biti dobar psiholog, ni pedagog. Preporučila bih je svim kolegama, psiholozima, pedagozima, nastavnicima, učiteljima, vaspitačima i roditeljima, kao i deci, kao obaveznu lektiru. Jedan je Samerhil.

Za kraj bih citirala fenomenalnog Nila, koji je rekao sledeće:

Sanjamo o školi gde će deca imati glavnu ulogu,

Gde će svako dete raditi nešto, a ne samo učiti,

i pisaće svoje knjige, umesto pukog čitanja udžbenika,

i moći će mesec dana da provede praveći svoj brod,

Ako je to ono što želi.

Kristina Karanović

Psiholog

Related Posts

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.